lite svårt det där med laktosen ^^

dag 1. skulle äta middag på sjukhuset. de kom in med en menylista och frågade vad jag ville ha. vi frågade vad som var laktosfritt och hon gick ut och kollade. ETT av ALLA alternatit på HELA menylistan var laktosfritt - pannbiff med potatis. (great, jag som varken äter potatis eller (gris)kött i nuläget). sen visade det sig att det inte ens fanns ngn pannbiff på avdelningen så de fick skrapa ihop lite från olika tallrikar. kaos på middagen. 

dag 2. frukost; 
jag fick min macka och mitt te, jag lyfter på skinkan och vad ser jag om inte jordens största smörklick mitt i mackan! ser ut som den är urgröpt och ersatt med smör! men bra, har inte ätit smör i hela mitt liv, får kvälvningar av bara tanken, hua! och dessutom är det en mejeriprodukt - hej laktos. kaos på den. som grädde på mosen frågar de om jag vill ha mjölk i tet.

dag 2. lunch; repris från gårdagens middag med menylisthämtningen, laktosfria kostkollen, ingen pannbiff på avdelningen. så de lyfte ur kyckling och potatis ur en sås, för att det FÖRMODLIGEN var såsen som innehöll laktos. men när jag fick maten var den fortfarande indränkt i sås, så där fick jag sitta och skrapa och skrapa, även från grönsakerna. 

dag 2. tillägg; på min lunchbricka låg även en liten box som jag trodde innehöll sås, eftersom att jag inte hade ngn till maten. en läkare kommer in och frågar; "åh har du fått glass?"
jag; "jaha, jao det kasnke det är..." (skämtar dem eller - GLASS?!" aja.. 
hon; "är den laktosfri då?" 
jag; "det vet jag inte..." 
hon; (tar upp den och börjar läsa från innehållet) "...90% mjölk, grädde ....etc)
jag; "ajdå, de var ju inte så bra."
hon; "de här kan du ju inte äta" 
jag; "nej... men det är lungt, hade nog inte ätit den ändå, du kan ta med dig den om du vill ha den till ngn annan patient kanske.."
hon; "hm. hur är det med maten då?"
jag; "njae, försöker skrapa bort såsen här för de plockade upp den ur sås som innehåller laktos.."
hon; "men då kan du ju inte äta maten!" 
jag; "nej.." 
så gick hon. men inte kom hon tillbaka :P 

tack och lov att näringsdryckerna är laktosfria.. lr kan man verkligen vara säker på det?......

inte bra
bra 

Kommentarer
Postat av: angie

åhh blir så irriterad på folk som inte förstår allergi!!! "vi plockar bara upp den ur såsen".. hej smart liksom, dom tror inte att det fortfarande finns sås kvar på maten eller? hur korkad får man vara??

2008-12-07 @ 22:08:13
Postat av: dedde

till angie;

haha håller med! "man ser ju ingen sås, så då äre ju lungt"

typ som att "sylt innehåller ju ingen laktos, så ta lite pannkaka" okej dåligt exempel, men ungefär lika smart ;)

2008-12-08 @ 14:34:38
URL: http://backtolife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0